Οι ενισχυτές PA, ενισχυτές Hi-Fi.... (Οι PA πχ διαφέρουν από τους Hi Fi και ο σκοπός τους δεν είναι να αναπαράγουν τον ήχο τέλεια, αλλά εκτός από ποιότητα να δίνουν και πολύ μεγάλη ένταση)….δεν ανήκουν στην κατηγορία μουσικών οργάνων αν και για διαφημιστικούς λόγου θα βρείτε τέτοιες ονομασίες -κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί ορολογίες για να πουλήσει αλλά όμως μπερδεύουν τον αδαή (πχ εταιρείες ονομάζουν Small PA τα συστήματα που χρησιμοποιούν εκτός από μικροφωνική και ενσωματωμένη κονσόλα με βαθμίδα προενίσχυσης για κιθάρες και πλήκτρα ). Δείτε αυτό που λέω εδώ και εδώ που συγκεκριμένα αναφέρει: ‘’2 microphone cables as well, in case you need to plug in and play your guitar or keyboards’’.
Τα PA ακολουθούν τη σειρά:
· "Κονσόλα (ενσωματωμένη όπως στα ανωτέρω αναφερθέντα Small PA ή ξεχωριστή στα Μεγάλα ΡΑ) - ενισχυτής - ηχείο" ,ενώ
Ο ενισχυτής Ακουστικών Οργάνων & Ηλεκτρικής κιθάρας ακολουθεί τη σειρά:
· ‘’Μουσικό όργανο ή Ηλεκτρική Κιθάρα - προενισχυτής - ενισχυτής - ηχείο".
Ένας ενισχυτής ακουστικών οργάνων περιλαμβάνει 2 βαθμίδες.
Ένας ενισχυτής ακουστικών οργάνων περιλαμβάνει 2 βαθμίδες.
· Τον preamp για την προενίσχυση του σήματος από HiZ/Instrument level σε Line level και (Δείτε το άρθρο: Line Level VS Instrument Level : ΕΔΩ: )
· την ενίσχυση του Line level σήματος , σε Speaker Level σήμα ώστε να μπορέσει να οδηγηθεί το ηχείο του (επειδή , όπως είπαμε, ο preamp είναι χαμηλού ρεύματος και δεν μπορεί να οδηγήσει απ’ ευθείας μεγάφωνα) . Αυτόν τον ενισχυτή θα τον συναντήσετε να αναφέρεται και σαν "ενισχυτής ενσωματωμένου ηχείου".
Ο ενισχυτής PA είναι μια βαθμίδα αυτόνομη η οποία λαμβάνει σήμα line level απ’ την κονσόλα και το μετατρέπει σε σήμα speaker level για να οδηγηθούν τα ηχεία.
Αλλά και στα Αυτοενισχυόμενα Ηχεία επιτελείται η ίδια διαδικασία: Δηλαδή ο ενισχυτής του Αυτοενισχυόμενου Ηχείου λαμβάνει πχ από κονσόλα σήμα line level και το αποστέλλει στο crossover του ηχείου κι αυτό με τη σειρά του στα μεγάφωνα. (Δείτε το άρθρο : Κονσόλα + Αυτοενισχυόμενα Ηχεία ή Αυτονισχυόμενη Κονσόλα? ΕΔΩ: )
Επειδή όμως 1 εικόνα - 1000 λέξεις ας δούμε τις διαφορές με φωτογραφίες :
Επειδή όμως 1 εικόνα - 1000 λέξεις ας δούμε τις διαφορές με φωτογραφίες :
Έγχορδα Όργανα που δεν ακούγονται χωρίς ενίσχυση (ηλεκτρική κιθάρα ....) χρησιμοποιούν magnetic pick up – τον κοινά λεγόμενο ''μαγνήτη'' (που στηρίζεται στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή) - ο οποίος συλλέγει τις δονήσεις των χορδών και τότε απαιτείται ενισχυτής πχ Hard rock style που έχει άφθονα ‘ρυθμιστικά κουμπιά΄ εκτός από τα (volume-bass-tone-treble). Δηλαδή και ρυθμιστικά προενίσχυσης - tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά distortion effects .
Active σημαίνει ότι έχει προενισχυτή με gain δηλαδή ενεργά κυκλώματα (λυχνίες,τρανζίστορς..) ενώ passive σημαίνει προενισχυτή χωρίς gain (πχ μετασχηματιστές , προσαρμογείς impedance…).
Στο passive και ταυτόχρονα απαίτηση για μεγάλο volume δεν τα καταφέρνει και δίνει θόρυβο...
Η ίδια η κιθάρα , η προενίσχυση ,ο τελικός ενισχυτής, τα μεγάφωνα και το υλικό της καμπίνας (cabinet) του ηχείου , προσθέτουν το καθένα τα δικά του βασικά στοιχεία στον παραγόμενο ήχο. Επίσης ο κάθε ενισχυτής να ξέρουμε ότι θα ακούγεται εντελώς διαφορετικά και με διαφορετικών εταιρειών κιθαρες ,αλλά και με διαφορετικους κιθαριστες...το style παιξίματος κάθε κιθαρίστα δίνουν διαφορετικά ακούσματα.
Οι μη κιθαρίστες μπορεί και να θεωρούν ότι , το overdrive ενός ενισχυτή και το distortion που παράγει , παράγουν κακό ηχητικό αποτέλεσμα.
Η ανάπτυξη όμως των ενισχυτών κιθάρας , μετά το τέλος του 1950,σκόπευε ακριβώς σ’ αυτή την παραγωγή των επιθυμητών όμως τύπων overdrive που στις μέρες μας εξελίχτηκε να είναι μια μορφή τέχνης (ήχος με πολύ ‘’βρωμιά’’ σε μερικά μουσικά στυλ μέχρι πιο ‘’καθαρή’’ σε άλλα μουσικά είδη).
Όλες οι συσκευές solid-state/transistor είναι πιο φτηνές , αξιόπιστες ,συνήθως δεν απαιτούν κυκλώματα ψύξεως, μικρότερες σε μέγεθος και ελαφρύτερες σε βάρος απ’ ότι οι αντίστοιχες με λυχνίες.
Αφού όμως ισχύουν όλα τα αναφερθέντα τότε γιατί οι λαμπάτοι ενισχυτές δεν εξαφανίστηκαν εδώ και πάνω από μισό αιώνα αφ’ ότου ήρθαν τα τρανζίστορς στο προσκήνιο; Μήπως επειδή οι λαμπάτοι ‘’ ακούγονται ‘’καλύτερα ;
Ο σκοπός ενός ΟΠΟΙΟΥΔΗΠΟΤΕ ενισχυτή , όπως περιγράψαμε αναλυτικά εδώ είναι να ενισχύει αλλά και να προξενεί όσο το δυνατόν μικρότερη παραμόρφωση , πχ το τελικό σήμα που οδηγεί τα μεγάφωνα να μιμείται το αρχικό σήμα εισόδου του ενισχυτή όσο το δυνατόν πιο πιστά .
Επομένως αν ένα ενισχυτής είναι σωστά σχεδιασμένος , εφ’ όσον εργάζεται στη γραμμική του περιοχή (linear range) δεν ενδιαφέρει αν θα είναι με λυχνίες ή με τρανζίστορς.
Όταν αναφερόμαστε στη φρασεολογία για κιθάρα αυτή η γραμμική περιοχή είναι γνωστή σαν "clean" tone.
Όταν λοιπόν ο ενισχυτής ‘’υπεροδηγείται _ over-driven ‘’, δηλαδή λειτουργεί εκτός αυτής της γραμμικής περιοχής τότε οι λυχνίες συμπεριφέρονται διαφορετικά από τα τρανζίστορς.
{Σ’ όλα σχεδόν τα επίπεδα αναπαραγωγής της μουσικής – εκτός της ηλεκτρικής κιθάρας- αυτή η κατάσταση υπερ-οδήγησης παράγει παραμόρφωση (distortion) με τη μορφή ‘’ clipping ’’ – αυτή είναι η κακή έννοια της distortion}.
Το σύνολο σχεδόν των κιθαριστών ηλεκτρικής κιθάρας ‘’αποφάσισε’’ ότι αυτή η distortion είναι πιο ευχάριστη στο αυτί.
Το σύνολο σχεδόν των κιθαριστών ηλεκτρικής κιθάρας ‘’αποφάσισε’’ ότι αυτή η distortion είναι πιο ευχάριστη στο αυτί.
Θα βρείτε δεκάδες επίθετα που χρησιμοποιούνται για να δείξουν τις διαφορές μεταξύ λαμπάτων και τρανζιστοράτων όπως :
Pleasant – Softer clipping – live sound- more musical set of harmonics-control of harmonics – warmth sound-sweet sound – penetrating sound - classic “vintage” sound - …..
Όπως βλέπουμε υπάρχει και μια υποκειμενικότητα στα χαρίσματα των λαμπάτων.
Με την εξέλιξη έχουν σχεδιαστεί πάρα πολύ καλοί ενισχυτές solid-state πολλοί εκ των οποίων έχουν δυνατότητα simulation των χαρακτηριστικών των λαμπάτων.
Οι περισσότεροι λοιπόν κιθαρίστες επιθυμούν τον ήχο τους στην περιοχή ‘’κλιπαρίσματος’’ από λαμπάτους ενισχυτές που είναι πανάκριβοι αν και σήμερα οι τρανζιστοράτοι έχουν τη δυνατότητα να μιμούνται αυτό το κλιπάρισμα σε χαμηλότερα ηχητικά επίπεδα ( χρήση overdrive preamps , power attenuators αλλά και digital modelling) που όμως τους ‘’σνομπάρουν’’ ότι δεν είναι κάτι σαν κι αυτό που προσφέρουν οι λαμπάτοι. Έτσι οι λαμπάτοι εξακολουθούν να έχουν την πλήρη έγκριση των περισσότερων κιθαριστών.
Οι περισσότεροι λοιπόν κιθαρίστες επιθυμούν τον ήχο τους στην περιοχή ‘’κλιπαρίσματος’’ από λαμπάτους ενισχυτές που είναι πανάκριβοι αν και σήμερα οι τρανζιστοράτοι έχουν τη δυνατότητα να μιμούνται αυτό το κλιπάρισμα σε χαμηλότερα ηχητικά επίπεδα ( χρήση overdrive preamps , power attenuators αλλά και digital modelling) που όμως τους ‘’σνομπάρουν’’ ότι δεν είναι κάτι σαν κι αυτό που προσφέρουν οι λαμπάτοι. Έτσι οι λαμπάτοι εξακολουθούν να έχουν την πλήρη έγκριση των περισσότερων κιθαριστών.
Βέβαια αν οι κιθαρίστες ήθελαν απλά να παίζουν όσο πιο ‘’δυνατά’’ , τότε θα αγόραζαν ένα τρανζιστοράτο (πχ όπως που χρησιμοποιείται στα ΡΑ συστήματα). ( Σύγκριση: Ένα καλός επώνυμος Λαμπάτος των 50 έως 100 watts πιθανόν να έχει ίδιο κόστος με τρανζιστοράτο των 1500 watts).
Άλλοι ισχυρίζονται ότι οι τρανζιστοράτοι είναι πιο αξιόπιστοι και άλλοι ότι ναι μεν όσον αφορά το volume αλλά όχι το tone:
Επίσης εδώ να τονίσω ότι η ίδια η κιθάρα επηρεάζει σημαντικά τον τύπο του overdrive.
Πχ η δημοφιλής κιθάρα Fender Stratocaster (με μαγνήτη απλού πηνίου-single coil) δίνει διαφορετικό ήχο από ότι πχ η κιθάρα Gibson Les Paul (με μαγνήτες humbucking). Οι διαφορές αυτές είναι εμφανέστατες και με μεγάλη ‘’βρωμιά’’ αλλά και ‘’καθαρά’’.
Επίσης να τονίσουμε ότι ο κάθε ενισχυτής δεν αποδίδει το 100% των δυνατοτήτων του με οποιαδήποτε καμπίνα αλλά θέλει το ταίρι του.
Στον ενισχυτής ηλεκτρικής κιθάρας αφού το εύρος συχνοτήτων που παράγει η κιθάρα είναι πολύ μικρότερο των 20.000Ηz (μέχρι, περίπου τα 10.000Hz φτάνει), δεν χρειάζεται να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για πολύ καλή απόκριση συχνοτήτων.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω εξηγείται το γιατί πολλοί κιθαρίστες προτιμούν και εξωτερικό εξασθενητή (attenuator) μεταξύ τελικού και ηχείων αντί να χρησιμοποιούν μόνο τα ενσωματωμένα ρυθμιστικά του ενισχυτή κιθάρας channel & master volume contols : Όλοι οι τρόποι εξασθένησης μεταξύ τελικού ενισχυτή και ηχείων ΕΔΩ :
Το αν οι ενισχυτές κιθάρας διαθέτουν
Line out , DI Out , Fx Loop , ή μερικά απ’ αυτά ή όλα ή και τίποτα απ’ αυτά) είναι θέμα μοντέλων συσκευών και
εταιρείας κατασκευής γι αυτό μπερδεύουν και ίσως καθίσταται δυσκολονόητη από
πολλούς η κατανόηση του θέματος γεγονός που αποδεικνύεται από δεκάδες παρόμοια ερωτήματα
στο διαδίκτυο.
Πχ εγώ έχω
τους:
Φορητό Yamaha AA5 που έχει Line out
Φορητό Yamaha VA5 που δεν έχει καμιά έξοδο ( εκτός ακουστικών)
Ρεύματος Roland 405 που έχει μόνο Fx Loop
Σημείωση:
·
Line Out (Συνήθως 1/ 4
connector για unbalanced Audio σύνδεση)
·
DI Out (Συνήθως XLR connector
για Balanced Audio σύνδεση)
·
Fx Loop (Συνήθως 1/ 4 connector για unbalanced
Audio σύνδεση)
(Τα XLR/ Balanced χρησιμοποιούνται
κυρίως σε επαγγελματικές συσκευές)
Στο ‘’κυνήγημα’’ πιο εξεζητημένου tone δηλαδή στον πειραματισμό για νέους ήχους και εφφέ Σ' αυτή την ιστοσελίδα θα βρείτε μια μεγάλη επιλογή από φωτογραφίες με pedals.
Εδώ απλά να προσθέσω κάτι ακόμα για τους ενισχυτές με λυχνίες (λαμπάτους):
- Πριν την ανακάλυψη του τρανζίστορ όλοι οι ενισχυτές ήταν λαμπάτοι (και προενίσχυση και ενίσχυση).
- Οι ‘’λαμπάτοι ‘’ είναι και οι πιο ακριβοί και πολλοί κιθαρίστες ηλεκτρικής κιθάρας τους προτιμούν γιατί η μετάβαση από τη γραμμική ενίσχυση στο ‘ψαλίδισμα’ δεν είναι τόσο απότομη όσο στους ενισχυτές Transistor. Λόγω αυτού οι κιθαρίστες τους προτιμούν είτε με overdrive μέσω των ενσωματωμένων effects της προενίσχυσης του ενισχυτή είτε μέσω εξωτερικών πεταλιών συνδεδεμένων στην τελική βαθμίδα ενίσχυσης του ενισχυτή.
- Η πλειονότητα των χρηστών και μάλιστα επαγγελματιών όλων των στυλ μουσικής (pop ,jazz ,blues, metal, punk....) τέτοιων λαμπάτων πιστεύει ότι ‘’παραμορφώνουν’’ πιο γλυκά σε σχέση με τους τρανζιστοράτους.
- Όμως ουδέν καλόν αμιγές κακού!! Άρα έχουν και τα μειονεκτήματα τους , απαιτείται κάπου- κάπου αλλαγή των λυχνιών (κυρίως λόγω ‘’γηρανσης’’ του νήματος) ειδικά οι λυχνίες της τελικής βαθμίδας ενίσχυσης γεγονός που επιβαρύνει τον κάτοχο του λαμπάτου.
- Πάντως μπορεί να ‘’ πέσετε’’ στην παγίδα αγοράζοντας λαμπάτο απλά γιατί είναι λαμπάτος – άρα είναι καλύτερος. Δοκιμάστε τον πολλές φορές πριν τον αγοράσετε με την δική σας κιθάρα και τα πετάλια που χρησιμοποιείτε γιατί μπορεί στο κατάστημα να ακούγεται τέλεια και στο σπίτι σας με τη δική σας κιθάρα και πετάλια διαφορετικά.
- Τώρα όσο για τον Hybrid , μπορείτε να πείτε ότι είναι και διαφημιστικό τρυκ. Δηλαδή ένα σκέτος λαμπάτος μπορεί να
είναι καλύτερος ή χειρότερος από ένα τρανζιστοράτο ή έναν hybrid.
ΠΡΟΣΟΧΗ
- Ο λαμπάτος να έχει ΠΑΝΤΑ τα μεγάφωνα συνδεδεμένα
- Προσοχή στα σωστά Ohm των μεγαφώνων.
- Στο standby τα νήματα των λυχνιών είναι αναμμένα .
- Για σωστή απόδοση του ενισχυτή οι λυχνίες πρέπει να ζεσταθούν τουλάχιστον για 2 έως 5 λεπτά πριν παίξουμε.
- ένας λαμπάτος σίγουρα δεν ‘’ακούγεται’’ καλά με χαμηλό volume ακόμα κι αν είναι παγκοσμίως δημοφιλής - όπως πχ ένας Fender- αν όμως ανέβει το volume τότε σίγουρα ''θα ικανοποιηθείτε'' πλήρως.
TIPs
1. Σε πολλά forum posts κιθαρίστες ζητούν γνώμες για το αν τα 500 watts θα είναι αρκετά!!! Εκτός αν παίζετε σε ανοιχτούς χώρους δεν θα χρειαστείτε περισσότερα από 50 άντε μέχρι 100 watts. Για μέσα στο σπίτι και τα 2 watts είναι αρκετά. Με 50 watts μέσα στο δωμάτιο μπορεί να καταστρέψεις την ακοή σου.
3. Marshall, Fender, Peavey, Yamaha, Roland, Crate.. είναι μερικές μάρκες επώνυμες και σίγουρα θα νιώθεις σιγουριά σε σχέση με κάποια άγνωστη μάρκα. Αν όμως βρεις κάτι το μη επώνυμο που σ΄αρέσει ο ήχος και είναι και πολύ πιο φτηνός προτίμησε το.
4. Είναι τα Built-in Effects το ίδιο καλά όσο τα Pedal Effects ; Η πρόταση για έναν κιθαρίστα είναι η επένδυση σ’ έναν καλό multi-effects processor. https://www.youtube.com/watch?v=EBpjEbokdBM
5. Για ένα συγκεκριμένο ενισχυτή το καλύτερο tone control το επιτυγχάνεις με το να έχεις καλή κιθάρα με καλές χορδές.
6. ‘’Trust your own ears and buy the best you can” λένε οι ξένοι και θα συμφωνήσω
Υφίσταται η έννοια ''Καλός Ενισχυτής Κιθάρας'' ή είναι κάτι το εντελώς υποκειμενικό ???
Ήμουν 35 χρόνια τεχνικός ηλεκτρονικός . Με τους ενισχυτές ήχου ασχολήθηκα και επαγγελματικά (επισκευές , εγκαταστάσεις..) και ερασιτεχνικά. Το μότο μου ήταν οι 3 ‘’εξισώσεις’’:
· Καλή κιθάρα + καλός ενισχυτής = καλός ήχος
· Καλή κιθάρα + κακός ενισχυτής = κακός ήχος
· Κακή κιθάρα + καλός ενισχυτής = καλούτσικος ήχος
Ερώτηση: Συμφωνείτε μ΄αυτές τις ‘’εξισώσεις ‘’;
Εγώ θα υπερασπιστώ αυτό το ‘’μότο’’ καθώς βρήκα σχεδόν τις ‘’ ίδιες εξισώσεις ‘΄ για ενισχυτή κιθάρας εδώ: και όχι μόνο...
A bad amp + a good guitar = shitty sound, however
a good amp + a bad (but working) guitar = decent sound
Απάντηση (προσωπική γνώμη)
Με την έννοια ‘Κακός-ή’’ εννοώ:
Φτηνό μαγνήτη ή κάψα , σκευρωμένη κιθάρα, κιθάρα ιμιτασιόν, παλιές χορδές , φτηνός ενισχυτής (φτηνά υλικά ειδικά τα μεγάφωνα)........
Βέβαια είναι μη σωστό να κακολογείς μια εταιρεία . Πιστεύω
ότι ένας εργαζόμενος ή αλυσίδα παραγωγής πχ στην Κίνα μπορεί να κολλήσει , να
μοντάρει..... τα εξαρτήματα σ’ έναν ενισχυτή το ίδιο ή και καλύτερα από έναν
Ευρωπαίο ή Αμερικάνο. Το ρίσκο δηλαδή του να αγοράσεις κινέζικο ενισχυτή δεν
έγκειται στην συναρμολόγηση ποιοτικών εξαρτημάτων αλλά στην ίδια την ποιότητα
και αξιοπιστία των εξαρτημάτων. Αφού το πρωτεύον για μια εταιρεία είναι η
συμπίεση του κόστους των υλικών το αποτέλεσμα είναι ελαττωματικό τελικό προϊόν.
Πιστεύω δηλαδή ότι η αγορά ενός ενισχυτή είναι σημαντικό όσον αφορά τον ολικό μουσικό εξοπλισμό μιας μικρής ή μεγάλης μπάντας ή ενός μεμονωμένου παίχτη. Εννοώ ότι είναι το ίδιο σημαντική όσο και το έγχορδο. Επομένως για την προσωπική μου γνώμη, επώνυμες συσκευές , specifications σωστά , γνώμες άλλων από το διαδίκτυο ή από περιοδικά είναι το πρωτεύον και φυσικά και το προσωπικό γούστο γιατί για κάποιον ένας ενισχυτής μπορεί να θεωρείται καλός και από άλλον όχι και ‘’….το πότε ένας ενισχυτής κιθάρας είναι καλός....δεν έχει απάντηση. Είναι θέμα γούστου!!’’ - όπως έγραψε κάποιος σε σχόλιο :
Σύμφωνα λοιπόν και με το αναφερθέν σχόλιο ,πολλά απ' όσα έγραψα στο άρθρο αυτό απηχούν προσωπικές απόψεις και άλλοι θα συμφωνήσετε άλλοι θα διαφωνήσετε. Αν και δεν παίζω με ηλεκτρική κιθάρα επειδή λατρεύω το αντικείμενο ναι μεν κατέθεσα προσωπικές
εμπειρίες αλλά και βρήκα ότι καλύτερο από το διαδίκτυο για να σας το προσφέρω με μεράκι.Δεν
ξέρω αν τα κατάφερα, αυτό θα το κρίνετε εσείς και θα χαρώ αν υπάρξουν σχόλια θετικά ή αρνητικά και κυρίως αν προσθέσετε και τη δική σας εμπειρία.
Δείτε εδώ αλφαβητικά όλες τις εταιρείες κατασκευής ενισχυτών κιθάρας:
- Aν ο ενισχυτής κιθάρα σας δεν διαθέτει Fx loop πιστεύω καλύτερα να ασχοληθείτε ,πειραματιζόμενοι, με τα ενσωματωμένα εφφέ του ενισχυτή σας (με τα οποία είναι εξοπλισμένοι σχεδόν όλοι οι ενισχυτές κιθάρας – εκτός μερικών μικρών ρεύματος/μπαταρίας) ή το πολύ να αγοράσετε ένα από τα ‘’εύκολα’’ pedals (Wah-Wah, Compressor,Overdrive,Distortion,Fuzz) και όταν κάποτε αγοράσετε ενισχυτή ο οποίος να διαθέτει Fx loop τότε αγοράζετε και κάποια από τα ‘’δύσκολα’’ pedals ( Reverb,Delay,Chorus,Phaser…) ή και αυτά με πεταλιέρες που έχουν ενσωματωμένα send-return για να εφαρμόσετε την 4 cable method που ανέπτυξα με φωτογραφίες στο άρθρο ‘’πεταλιέρες κιθάρας’’ ΕΔΩ :
- Με τον όρο ‘’δύσκολες’’ ( Reverb,Delay,Chorus,Phaser…) εννοώ συνδέοντας τέτοια pedals στην Input θα έχετε ‘’βαβούρα’’ απ’ την άθροιση του pedal preamp με τον guitar preamp , ενώ με την έννοια ‘’εύκολες’’ (Wah-Wah, Compressor,Overdrive,Distortion,Fuzz) δεν θα είναι τόσο αντιληπτή η βαβούρα……..
Δείτε και 2 χρήσιμες χρήσεις του Fx Loop στο video μου:
Υποδοχή AUX
Την υποδοχή AUX (την
έχουν πολλοί ενισχυτές και σχεδόν οι περισσότεροι ρεύματος/μπαταρίας) . Την AUX
μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε για σύνδεση από έξοδο ακουστικών του CD player ή ενός MP3 player χρησιμοποιώντας
ένα μίνι - στερεοφωνικό καλώδιο και για μουσικοί αλλά συνήθως σ’ αυτούς τους ενισχυτές
χρησιμοποιείται πχ για ‘’έτοιμους
ρυθμούς ντράμς : Δείτε ΕΔΩ
Θα χρησιμοποιήσεις το ρυθμιστικό έντασης αυτών των συσκευών, (σε πολλές περιπτώσεις όπως πιστεύω
στον δικό σου ενισχυτή , σε συνδυασμό με το κουμπί ρύθμισης της έντασης MASTER του
ενισχυτή – σε άλλες όπως σε δικό μου φορητό Yamaha δεν ‘’ακούει’’ το Master )
ώστε να ρυθμίσεις το απαιτούμενο επίπεδο έντασης auxiliary .
Οι συσκευές αυτές δίνουν Line Level ( ΕΔΩ : ) αλλά χαμηλότερο απ’ ότι η
πεταλιέρα όμως θα κάνεις τη δουλειά.
Κάτι που πρέπει να θυμόμαστε:
- Αν συνδέσουμε στην μια μεριά του pedal την κιθάρα και την άλλη του μεριά μόνο στο RETURN του effects loop τότε το σήμα της κιθάρας δεν θα διέρχεται πια από το στάδιο προενίσχυσης του ενισχυτή κιθάρας, αλλά θα οδεύει απ’ ευθείας στο τελικό στάδιο. Έτσι αν δεν επιθυμούμε ,γιατί δεν μας αρέσει, τον ήχο της κιθάρας μας να τον ‘’παραμορφώνει’’ ο preamp του ενισχυτή κιθάρας μας αγοράζουμε ένα pedal (που στην ουσία είναι και προενισχυτής) συνδέομε στην είσοδο του την κιθάρα μας και την εξοδό του την συνδέομε κατευθείαν στο τελικό στάδιο που δεν είναι χρωματισμένο (distortion, EQ ....κτλ) από το ενσωματωμένο στον ενισχυτή κιθάρας στάδιο προενισχυσης του.
Και μια ερώτηση που γίνεται συχνά:
Αν συνδέσω την κιθάρα με πετάλι απ’ ευθείας στην κονσόλα του ΡΑ τι ήχο θα έχω; Πρέπει να έχω υποχρεωτικά ενισχυτή κιθάρας για να συνδεθώ στο ΡΑ ;
Απάντηση
Απάντηση
Αν και δεν έχω μεγάλη εμπειρία από χρήση πεταλιέρων , απλά έχω ασχοληθεί με τις συνδεσμολογίες και έκανα πειραματισμούς, σε μαγαζί μουσικών οργάνων φίλου μου, με τα διάφορα pedals που έχει στη βιτρίνα .(Εγώ για την ακουστική μου κιθάρα έχω αγοράσει αλλά σπανίως το χρησιμοποιώ το chorus pedal).
Έχω δοκιμάσει την απ’ ευθείας σύνδεση πεταλιού στην κονσόλα του ΡΑ συστήματος και σίγουρα δεν δίνει σωστό ήχο .
Κατά τη γνώμη μου δεν είναι σωστός γιατί τα μεγάφωνα του ενισχυτή κιθάρας έχουν μια frequency range γύρω στα 82Hz-5000 Hz σαν (ένα είδος φίλτρου bandpass). Με τη σύνδεση πχ ενός distortion pedal απ’ ευθείας στο ΡΑ η ανωτέρω περιοχή εξαπλώνεται στο μεγαλύτερο εύρος του ΡΑ (πχ 20.000Hz) και τα ηχεία του δεν θα ηχούν όπως αυτά του ενισχυτή κιθάρας και άρα μη επιθυμητή ''βρωμιά''(όχι το distortion effect). Δείτε το άρθρο : Απόκριση Συχνότητας: ΕΔΩ :
Επίλογος
Επίλογος
Το αν οι ενισχυτές κιθάρας διαθέτουν
Line out , DI Out , Fx Loop , ή μερικά απ’ αυτά ή όλα ή και τίποτα απ’ αυτά) είναι θέμα μοντέλων συσκευών και
εταιρείας κατασκευής γι αυτό μπερδεύουν και ίσως καθίσταται δυσκολονόητη από
πολλούς η κατανόηση του θέματος γεγονός που αποδεικνύεται από δεκάδες παρόμοια ερωτήματα
στο διαδίκτυο.
Σημείωση:
·
Line Out (Συνήθως 1/ 4
connector για unbalanced Audio σύνδεση)
·
DI Out (Συνήθως XLR connector
για Balanced Audio σύνδεση)
·
Fx Loop (Συνήθως 1/ 4
connector για unbalanced Audio σύνδεση)
(Τα XLR/ Balanced χρησιμοποιούνται
κυρίως σε επαγγελματικές συσκευές)
Δείτε και τα σχετικά άρθρα:- Γενικά για τους Ενισχυτές : ΕΔΩ:
- Mini PA vs Ενισχυτών Ακουστικών Οργάνων :ΕΔΩ :
- Κλασσική & Αυτοενισχυόμενη κονσόλα + Αυτοενισχυόμενα Ηχεία : ΕΔΩ :
Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες.
Δείτε όλα τα
άρθρα για Audio έννοιες & συσκευές ΕΔΩ :
Σκιαθίτης Στέφανος
Ερασιτέχνης Μουσικός
Ηλεκτρονικός – Μηχανικός Μικροκυμάτων
Οι ενισχυτές ηλεκτρικής κιθάρας ‘’δεν κάνουν’’ για το μπουζούκι . ή να χρησιμοποιηθεί το CLEAN CHANNEL αυτού
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ λόγος είναι ότι παραμορφώνουν τον ήχο - ειδικά αν δεν είσαι εξοικειωμένος με τα πολλά ρυθμιστικά που έχουν .
Η καλύτερη κατάλληλη λύση για το σπίτι και για περιστασιακή επαγγελματική χρήση - είναι ενισχυτής ακουστικών οργάνων και ένας καλός μαγνήτης.
Δείτε το άρθρο: Γενικά για τους Audio Ενισχυτές: ΕΔΩ :
http://stefanos60.blogspot.gr/2013/05/audio-amplifiers.html
Για επαγγελματική χρήση ρίξε μια ματιά στο άρθρο:
Κονσόλα + αυτοενισχυόμενα ηχεία ή αυτονισχυόμενη κονσόλα? ΕΔΩ:
http://stefanos6.blogspot.gr/2013/05/blog-post.html
Για μάρκες δεν μπορώ να σου συστήσω απλά γιατί απέχω απ’ την αγορά πολλά χρόνια και θα βρεις ‘’εκτιμητές’’ σε πολλές μουσικές ιστοσελίδες.
Ευχαριστώ για το σχόλιο
Καλό φαίνεται για τα λεφτά που λέει:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο εγχειρίδιο στα ελληνικά του: BEHRINGER XENYX-1002FX MIXER 2MIC-4ST-1AUX
http://www.musicorama.gr/prod_files/manuals/3764_1002FX_1202FX_GRE_Rev_A.pdf
Διάβασε τη σελίδα 5 και θα καταλάβεις τη διαφορά MIC και Line In (είναι θέματα στάθμης και σύνθετης αντίστασης) αλλά και τις προειδοποιήσεις για σωστή λειτουργία (ειδικά την προειδοποίηση :Μόνο μια συσκευή σε κάθε κανάλι) που δίνει. Και με πειραματισμούς θα βρεις τις σωστές θέσεις των διαφόρων ρυθμιστικών. Εξ’ άλλου η φωτογραφία που δίνει είναι εύκολη ακόμα και από εντελώς άσχετους.
Στο Line In πχ μπορείς να συνδέσεις με καλώδιο σε βύσμα ‘’καρφί / 6,3 mm’’ οποιαδήποτε συσκευή αναπαραγωγής ήχου. (Mp3 player , CD player , cassette player….)
Απλά σ’ αυτή την κονσόλα το μικρόφωνο θα το συνδέεις στο XLR (με 3 ποδαράκια – για να έχεις μεγάλο μήκος καλωδίου χωρίς θορύβους) ή θα μπορούσες να το συνδέσεις αν καταλήγει σε καρφί (δεν στο συνιστώ γιατί ‘’συλλαμβάνει’’ εξωτερικούς θορύβους αν μεγάλου μήκους) .
Καλή επιτυχία