Τα ενεργά (active) και αυτοενισχυόμενα (powered) ηχεία αν και έχουν δυσδιάκριτα όρια, έχει επικρατήσει να τα λέμε όλα ενεργά (Δείτε πχ ΕΔΩ: ή ΕΔΩή στην περιγραφή ΕΔΩ : ότι δεν διαχωρίζεται ο όρος) , όμως διαφέρουν σε υλοποίηση αφού τα αυτοενισχυόμενα χρησιμοποιούν παθητικό crossoverενώ τα ενεργά ,(αυτά που έχουν χωριστούς ενισχυτές για κάθε treble – medium – bass αλλά και ενεργό crossover ).
Η διαφορά υφίσταται και είναι εξόχως σημαντική σε ό,τι αφορά τα ηχεία monitor που είναι ενεργά (ενεργό crossover πριν την ενίσχυση).
Το ενεργό crossover μπορεί να είναι ξεχωριστή συσκευή πχ ΕΔΩ: ή να είναι ενεργό crossover ενσωματωμένο πχ ΕΔΩ:
Πως όμως ένα crossover επηρεάζει τους αριθμούς στα παρακάτω διαγράμματα???
Όπως έχουμε ξαναπεί εδώ η impedance αλλάζει με τη συχνότητα. Πχ το 4 ohm σημαίνει ότι η impedance δεν πέφτει πολύ κάτω από τα 4 ohm για το περισσότερο μέρος του ηχητικού φάσματος αλλά ούτε και ότι είναι ακριβώς 4 ohm.
Το δικτύωμα crossover μπορεί να θεωρηθεί σαν να είναι 3 φίλτρα - ένα low-pass filter εν σειρά με το woofer ένα high-pass filter εν σειρά με το tweeter και ένα band pass filter εν σειρά με το midrange.
Αυτό σημαίνει ότι (με υπερ-απλοποίηση) τα 3 μεγάφωνα δεν ''φαίνονται'' να είναι ΚΑΘΟΛΟΥ συνδεδεμένα παράλληλα.
Πχ σε μια συχνότητα σημαντικά πιο κάτω απ’ την cutoff το high-pass filter του tweeter έχει πολύ υψηλή impedance έτσι ο ‘παραλληλισμός’ με το woofer δεν αλλάζει την τιμή (ελάχιστη μεταβολή – πχ παραλληλίστε 8 Ω με 20.000 Ω το αποτέλεσμα θα είναι 7,997 αντί 8 = αμελητέο).
Αν χρησιμοποιήσουμε ένα 4ohm woofer και ένα 8ohm tweeter χωρίς crossover η impedance θα ήταν 2.7ohms (παράλληλα). Όμως με το crossover η impedance θα ήταν 4ohms στην περιοχή συχνοτήτων που καλύπτει το woofer και 8ohms στην περιοχή του tweeter. Ομοίως αν η υλοποίηση σου είχε και 3ο δρόμο και όλοι οι δρόμοι με crossover – πχ 8ohm midrange – τότε ομοίως η impedance θα ήταν 8ohms στην περιοχή συχνοτήτων που καλύπτει το midrange.
Βέβαια δεν σημαίνει ότι περισσότεροι δρόμοι (3 ή 4) θα αποδώσουν πιο καλό ήχο απ’ ότι αυτά των 2-δρόμων. Γι αυτό και βλέπουμε τα επαγγελματικά ηχεία να είναι συνήθως δύο δρόμων . (Ο λόγος είναι για καλύτερη κατευθυντικότητα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου