Εισαγωγή:
Η τάση εξόδου των μαγνητικών pickups (κοινώς μαγνήτες εγχόρδων) κυμαίνεται μεταξύ 100 mV rms έως πάνω από 1 V rms (δείτε εδώ: ) για
ορισμένους τύπους μαγνητών που
χαρακτηρίζονται υψηλής εξόδου (high output).
Τα μοντέλα High output μπορούν ευκολότερα να υπεροδηγήσουν ( overdrive) ενισχυτές για να παραχθεί ο ‘’ βρώμικος ’’ ήχος , ενώ τα μοντέλα low output τείνουν να παράγουν ένα πιο
καθαρό ήχο .
Αντικατάσταση του/των pickup επιτρέπει στον κιθαρίστα να αλλάξει το
ηχόχρωμα χωρίς να αγοράσει άλλο όργανο ( Βέβαια εντός των ορίων που επιτρέπει το
σώμα του εγχόρδου και οι χορδές).
Έτσι κατά την
ηχογράφηση οργάνων high output (με
πολύ δυνατό σήμα πχ ηλεκτρική κιθάρα, μπάσο..) αν η κάρτα ήχου δεν έχει pad
switch (υποβιβάζει το clipping ή
καλύτερα δεν επιτρέπει το clipping – κλιπάρισμα /ψαλίδισμα - χωρίς να επηρεάζει το ηχόχρωμα) τότε θα υπάρχει παραμόρφωση που ίσως δεν θα μπορείτε να ελέγξετε.
Μια λύση είναι η αγορά κάρτας ήχου που να διαθέτει Pad Button (πχ
η Scarlett 2i4).
Αν όμως
προτιμήσετε κάρτα χωρίς pad button (φτηνότερη)
, ή αν ήδη διαθέτετε τέτοια (πχ Scarlett2i2)και
έχετε πρόβλημα παραμόρφωσης που δεν μπορείτε να ελέγξετε τότε η πρόταση μου είναι ιδανική.
Πχ η 2i2 μπορεί να δεχθεί έως και 1,10 volts RMS ( 3 dBu )
στην είσοδο instrument, που είναι αρκετά υψηλή και καλύπτει την πλειονότητα των
μαγνητών , ενώ η 2i4 μπορεί να δεχθεί έως και 3,46 βολτ (+13dBu με το pad in)
άρα με δυνατότητα υποβιβασμού του clipping . (Ορίζεται
ως: +4dBu = 1.23 Volts RMS)
Το αναλυτικό Video μου
Ο χειροποίητος 20db εξασθενητής
Ο εξασθενητής αυτός θα έχει μια κατά προσέγγιση σύνθετη
αντίσταση εξόδου 100 Kohm (έθεσα 100Κ γιατί δεν βρήκα των 120Κ) και θα ρίχνει το σήμα περίπου 20dB . Θα έχει δε σύνθετη
αντίσταση εισόδου πάνω από 1 Μohm
, έτσι ώστε μη φορτίζει (να μη επηρεάζει)
το pick -up ή το pedal εφέ .
Τώρα το τι αντιστάσεις απαιτούνται είναι θέμα τεχνικό ,
υπάρχουν πίνακες για κάθε είδους (Balanced , unbalanced)
και σχήματος ( T , L ,Π..) και ξεφεύγει του
σκοπού του άρθρου. Όσοι θέλετε να ασχοληθείτε δείτε τον τρόπο υπολογισμού των
αντιστάσεων ΕΔΩ
: Στη φωτογραφία δίνω ένα πινακάκι με κατά προσέγγιση ακρίβεια για ένα
εξασθενητή, διαφόρων τιμών εξασθένησης ,τύπου ‘’L’’ .
Αν είστε βέβαιοι
ότι το ψαλίδισμα(clipping)
προκαλείται από υπερβολική οδήγηση (over-driving) της εισόδου instrument της κάρτας ήχου, τότε
μειώνοντας το σήμα μ’ αυτόν τον εξασθενητή υψηλής Z αντίστασης θα
εξαλείψετε το clipping. Αν όμως το
ψαλίδισμα συμβαίνει λόγω των εφέ , του EQ ή του reverb… του DAW σας , και ηχογραφείτε
στις ίδιες στάθμες , τότε ο εξασθενητής στην είσοδο instrument της
κάρτας δεν θα βοηθήσει και φυσικά ούτε και αν η κάρτα σας έχει από
μάνα της pad switch.
Αυτός ο συγκεκριμένος
εξασθενητής προορίζεται να συνεργαστεί με ηλεκτρική κιθάρα/μπάσο …και
σύνδεση της σε κάρτα ήχου, πεντάλ εφέ … ΜΟΝΟ υψηλής σύνθετης αντίστασης
εισόδου. Δεν θα λειτουργεί αν συνδεθεί
σε μια είσοδο "line-level".
Αν όμως τώρα ή
στο μέλλον δεν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την κάρτα ήχου σαν laptop DJs , ή να συνδέσετε όργανα με υψηλή
έξοδο – ώστε να υποβιβάζεται το clipping - τότε
αγοράστε κάποια φτηνότερη (Scarlett2i2 , Scarlett solo….) και
αν κάποτε χρειαστεί φτιάχνετε τον προτεινόμενο
εξασθενητή με κόστος 1 ευρώ .
Παράδειγμα:
Ερωτηματολόγιο
Ερώτηση 1:
Αφού κάρτες όπως η 2i2 Scarlett έχουν Gain Control
(ρυθμιστικό Απολαβής) γιατί να μη
χρησιμοποιήσω αυτό ώστε να μειώσω το clipping ? ή γιατί να μη χρησιμοποιήσω το Volume control?
Απάντηση 1 :
Γιατί αν ο μαγνήτης είναι ,ακόμα και στα όρια, θα επηρεάσει τον τόνο (ήχο)
Δυστυχώς, αυτό το ρυθμιστικό κέρδους συχνά δεν αποτρέπει το ψαλίδισμα στις
ηλεκτρικές κιθάρες και μπάσα έστω και με μέτρια τάση εξόδου.
Με το volume control σίγουρα θα μειωθεί το clipping όμως θα μειωθεί το Volume και
για τα άλλα όργανα στις άλλες υποδοχές εισόδου (μικρόφωνο ή όργανο)
Ερώτηση 2:
Μπορώ να χρησιμοποιήσω
DI box , η έξοδος όμως θα είναι balanced. Σ’ αυτή την
περίπτωση ,μπορώ αυτή την έξοδο balanced του DI box να την συνδέσω στην είσοδο mic της
κάρτας με XLR καλώδιο από το DI ;
Απάντηση 2 :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου